Luchthavens Oostende-Brugge én Antwerpen gekenmerkt door groei
PERSBERICHT
Dat beide regionale luchthavens alsmaar steviger op de kaart staan wisten we al. Afgelopen jaar noteren beide dan ook groei. Deze stijging is te verklaren in de toename van de capaciteit van bestaande bestemmingen enerzijds. Anderzijds vallen er een aantal nieuwe bestemmingen te noteren.
Luchthaven Oostende-Brugge
Het globaal aantal passagiers in 2018 steeg tot 420.000. Hiermee benaderen we het aantal passagiers van 2016, het jaar van de terreuraanslagen, waar we toen afklokten op 435.000. Als we 2018 vergelijken met 2017 is er een stevige groei in double digits, plus 15%.
De combinatie van vollere vliegtuigen van Tui fly én 4 nieuwe bestemmingen liggen aan de grondslag van dit succes. De lancering van Sharm El Sheikh en Hurghada werden gesmaakt bij de reizigers. Wat de zomer betreft in Oostende, zien we aanzienlijke toenames voor verschillende bestemmingen. De bestemmingen Sharm El Sheikh en Hurghada stegen in frequentie met 50%, Djerba en Enfidha met 20% en Chania gaat met 24% omhoog. Enfidha en Djerba zijn 2 Tunesische bestemmingen die terug op actief werden gezet bij Tui. Niet zonder succes zo blijkt!
Qua cargo mogen we ronduit spreken over een knappe vooruitgang; het gaat over plus 20% tov 2017. In absolute cijfers gaat dit over 28.000 ton tegenover 23.500 ton in 2017. Hoger aantal ton groenten en fruit, meer terugvracht vanuit Oostende, frequentere uitwijkingen vanuit Luik en Schiphol van cargovliegtuigen naar Oostende door verzadiging aldaar én tenslotte meer occasionele landingen door de Amerikaanse cargomaatschappij Kalitta, zijn diverse redenen die dit groeicijfer verklaren. De perspectieven zijn ook bijzonder hoopgevend voor 2019.
Het aantal zaken- en trainingsvluchten zijn min of meer status quo gebleven. In april 2019 staat de opening van de nieuwe business terminal op de kalender. Ook hier is ‘the sky, the limit’.
Bovendien is de geplande capaciteitsverhoging naar topbestemming een essentieel bestanddeel voor verdere groei.
Alicante: 6x per week en vanaf juli tot september dagelijks.
Malaga: 6x per week.
Ibiza: 2x per week en vanaf juli tot september wordt dit 3x per week.
Corfu: 1x per week maar tussen juli en september wordt de frequentie verdubbeld.
Luchthaven Antwerpen
De kaap van 300.000 passagiers werd met zijn 298.403 net niet bereikt. Toch betekent dit een knappe groei van 10% tov 2017. Het leek er eventjes anders op met het wegvallen van VLM vanaf de tweede helft van het jaar.
Er is een opvallende trend hier te noteren; slechts 12,6% van het aantal bewegingen zijn commerciële vluchten en dat cijfer staat in voor 88% van de passagiers. Het aantal business- en trainingsvluchten bedraagt dan weer 66%. De zakenmensen vinden duidelijk de weg naar de Luchthaven van Antwerpen.
Het aantal lijnvluchten in zijn totaliteit is gedaald maar dat aantal passagiers wordt opgevangen door een hogere bezetting per vliegtuig bij Tui Fly. Flybe vangt iets meer dan de helft op van het verlies door het faillissement van VLM voor de vluchten naar London Southend.
Met drie nieuwe routes, Enfidha (Tunesië), Lublin (Polen) en Tanger (Marokko) ziet de toekomst er voor de Luchthaven van Antwerpen er rooskleurig uit in 2019.
De zeer populaire bestemmingen zoals Alicante en Malaga vliegen voortaan 5x per week vanuit Antwerpen.
www.ostendairport.aero
www.antwerpairport.aero